Тема 1. Бухгалтерські документи та облік сировини і товарів на складі
підприємств харчування
Урок 4. Порядок
складання звіту про рух сировини і тари на складі.
План уроку:
1. Звітність матеріально-відповідальних осіб.
2. Облік руху сировини,
продуктів і готової продукції на складі.
3. Розрахунок середньозваженої собівартості товару на складі.
1.Звітність
матеріально-відповідальних осіб:
“Звіт товарів і тари на
складі” є зведеним документом, який складають матеріально відповідальні
особи за звітний період. Звітний період та термін подання звітів визначається
керівником гуртового підприємства залежно від потреб в інформації та обсягів
господарської діяльності (щоденно або 1 раз в 3 дні).
Звіт складає
матеріально відповідальна особа або бригадир (при бригадній матеріальній
відповідальності). Матеріально відповідальна особа заповнює спочатку загальні
реквізити звіту (назва організації, підприємства, номер звіту, дата звітного
періоду).
Звіт
складається з двох розділів:
1 - “Надходження”;
2 - “Вибуття”.
Матеріально відповідальні особи заповнюють графи про номери і дати
документів, “від кого отримано”, “кому відвантажено” і суми товарів і тари.
У кінці
звітного періоду підраховують підсумки за розділами окремо “Товарів” і “Тари”
та визначають залишки товарів і тари. Після цього матеріально відповідальна
особа проставляє кількість прибуткових і видаткових документів, дату складання
і підпис.
Слід вказати,
що звіт складають у двох примірниках і подають в бухгалтерію разом з
прикладеними первинними документами, які засвідчують господарські
операції. В бухгалтерії здійснюється приймання звіту та перевірка за
суттю, з формального, арифметичного та логічного боку. За суттю
перевіряють відповідність господарських операцій і первинних документів.
Арифметична
перевірка проводиться з метою підтвердження записаних сум у первинних
документах.
(підприємство, організація)
|
Додаток
до Порядку обліку сировини, матеріалів та готової продукції на підприємствах |
||
Ідентифікаційний
|
|||
код за ЄДРПОУ
|
|||
Форма N 4
|
|||
Код за ДКУД
|
ЗВІТ
про рух сировини, готової продукції
про рух сировини, готової продукції
N __________ "___" ____________ 20__ року
________________________________
(найменування цеху або складу)
________________________________
(найменування цеху або складу)
Найменування
|
Одиниця
виміру |
Залишок на
початок дня
|
Надійшло
|
Відпущено
|
Залишок на
кінець дня
|
||||||||
тара
|
вага
|
тара
|
вага
|
тара
|
вага
|
тара
|
вага
|
||||||
вид
|
кіль-
кість |
вид
|
кіль-
кість |
вид
|
кіль-
кість |
вид
|
кіль-
кість |
||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Підтверджувальні документи: за приходом _______ шт.,
за видатками ___ шт.
Зав. складом (нач. цеху) _________________________________
(підпис) (П. І. Б.)
Звіт з доданими документами прийняв бухгалтер __________________________
Зав. складом (нач. цеху) _________________________________
(підпис) (П. І. Б.)
Звіт з доданими документами прийняв бухгалтер __________________________
(підпис) (П.
І. Б.)
2.Облік
руху сировини, продуктів і готової продукції
на складі:
Ціни на продукцію закладів ресторанного господарства різняться залежно від
типу підприємства, контингенту обслуговування, місця розташування. У цьому
зв’язку всі заклади ресторанного господарства поділяються за ступенем
матеріально-технічного оснащення, рівнем та кількістю запропонованих послуг.
Запаси товарів
на підприємствах громадського харчування обліковуються в бухгалтерії у
сумарно-грошовому виразі за обліковими цінами, а в місцях їх зберігання — у
натурально-вартісному виразі. Продукти і товари для виготовлення продукції
громадського харчування зберігаються на складах ( в коморі).
Облік руху товарів і
тари у місцях зберігання здійснює завідувач складу. Матеріально відповідальні особи на підставі первинних
документів здійснюють записи в реєстри, форма і порядок заповнення яких
залежить від способу
зберігання
товарів і тари на гуртовому складі. Так, можуть застосовуватися такі способи
зберігання цінностей:
1)
гатунковий;
2)
партіонний;
3)
сальдовий;
4)
автоматизований.
В
бухгалтерії ведуть паралельно кількісно сумовий облік руху товарів і тари за
такими ж способами.
Для
ведення кількісного обліку використовують такі реєстри:
-
товарні книги;
-
картки натурального обліку;
-
партіонні книги;
-
машинограми або автоматизовані реєстри кількісно-сумового обліку.
© Гатунковий спосіб складського обліку передбачає
ведення кількісного обліку за найменуваннями товарів і тари, номенклатурними
номерами, матеріально відповідальними особами в товарних книгах і картках
кількісного обліку. Рахунки в товарній книзі відкривають на кожен ґатунок товарів
в порядку зростання номенклатурних номерів.
Залишки в книзі
записують у кількісному виражені і визначають після кожного запису даних з
первинного документа.
За даними
записів в товарних книгах на кожне перше число місяця, а також на дату
проведення інвентаризації визначають кінцеві залишки і переносять їх в оборотну
відомість кількісно-сумового обліку.
! Застосування
карток складського обліку передбачає ведення на складі спеціальної картотеки, в
якій зберігають картки за ґатунками товарів, номенклатурними номерами.
© При партіонному
способі ведення складського обліку на кожну партію отриманих
товарів виписується партіонний ярлик, який зберігається за товарними партіями.
В ярлику
вказують всі дані про товар. Записи із оприбуткування та списання товару
здійснює матеріально відповідальна особа в партіонній книзі або в картках
партіонного обліку лише за кількістю. Записи здійснюють лінійно-позиційним
способом.
Більш
прогресивними способами організації складського обліку є сальдовий та автоматизований.
© Суть сальдового
способу полягає в тому, що на складах здійснюють лише кількісний
облік руху товарів і тари, а в бухгалтерії ─ лише сумовий аналітичний облік
руху товарів і тари.
На кожне перше
число місяця або дату проведення інвентаризації складають сальдову
відомість. Загальний підсумок залишків
товарів по сальдовій відомості в сумовому вираженні звіряється із залишками
товарів і тари, які відображені в реєстрах сумового аналітичного обліку за
матеріально відповідальними особами.
© Суть автоматизованого реєстру кількісно-сумового обліку- це створення файлів наявності товарів за обліковими
номенклатурами.
3.Розрахунок
середньозваженої собівартості товару на складі:
Облікова ціна товарів,
рівень націнки і ціна продажу визначаються підприємством самостійно і
обумовлюються в наказі про облікову політику підприємства. Обліковою ціною товарів в коморах закладів громадського харчування може
бути первісна вартість або ціна продажу.
Задача.
На початку місяця на складі (в коморі) було 10кг масла за ціною 9 гривень за 1кг. У звітному місяці
підприємство отримало такий же товар у кількості 20кг за ціною 9,8 гривень, а
потім ще 15кг за ціною 10 гривень за 1кг. 33кг цього товару було відпущено у
виробництво і списано на витрати. На кінець місяця на складі зберігалося 12кг
масла за різними цінами. Визначить середньозважену собівартість цього масла.
Метод середньозваженої
собівартості. Згідно з цим методом оцінка проводиться щодо
кожної одиниці запасів шляхом ділення сумарної вартості залишку таких запасів
на початок звітного місяця і вартості одержаних у звітному місяці запасів на
сумарну кількість запасів, які були на початок звітного місяця, і одержаних
запасів у звітному місяці.
Рішення задачі:
(10х9)+ (20Х9,8)+(15Х10) 436
---------------------------------- = -------- =
9,69 грн.
10+20+15 45
Собівартість
відпущеного товару, визначеного згідно з методом середньозваженої
собівартості, становить:
33Х9,69 = 319,75
грн.
При цьому
залишок у коморі за середньозваженою собівартістю становить у грошовій оцінці:
12Х9,69 = 116,25
грн.
Метод FIFO.
FIFO (англ. First In, First Out) — метод
бухгалтерського обліку ТМЦ, відповідно до якого ТМЦ, поставлені на облік
першими вибувають з обліку теж першими.
Відповідно до цього методу списуються за фактичною собівартістю у
хронологічному порядку: спочатку списуються товари, які надійшли до комори в першу чергу, потім — у другу і так далі з урахуванням
вартості залишків. У першу чергу списується залишок товарів у кількості 10кг,
вартість якого становить:
10 Х 9 = 90,0
грн.
Потім
списуються товари, що були прийняті упродовж місяця, у кількості 23 кг,
вартість яких становить:
З 1 партії: 20 Х 9,8 =
196,0 грн. З 2 партії: 3 Х 10 = 30,0
грн.
Таким чином,
списано 33кг на суму:
90,0 + 196,0 +
30 = 316,0 грн.
На кінець
звітного періоду на складі залишилося 12кг масла на суму:
15-3=12
12х 10 =120,0 грн.
Лабораторно-практична робота № 2.
Тема:
Перерахунок овочів в залежності від пори року.
Мета:
закріпити на практиці теоретичні знання з перерахунку овочів в залежності від
пори року.
Зміст
роботи
Завдання: 1.
Зробити перерахунок картоплі для картопляного пюре (з попередньої ЛПР) з 1
грудня.
2. Зробити
перерахунок овочів для супу з крупою (з попередньої ЛПР) з 1 січня. Хід роботи:
1. Виписати перелік продуктів, розрахованих в попередній ЛПР.
2. Зробити
перерахунки згідно завдання.
3.
Висновок.
Контрольні
запитання:
1. Скільки
розділів має збірник рецептур?
2. Чому
розкладка продуктів на страви зроблена по 2-3 колонках?
3. Як
зробити заміну продуктів в разі їх відсутності?
4. Як
змінюється кількість відходів в залежності від пори року?
5. Чому
користуватися збірником технологічних карток зручніше ніж збірником
рецептур?
6. Що означає
вираз «Органоліптичні показники якості»?
Практичні
завдання для перевірки знань.
Розрахувати
необхідну кількість продуктів:
1. Для
приготування вінегрету необхідно взяти 3,7кг картоплі, 4,5кг буряків. Скільки
цих продуктів використовують, якщо відходи збільшаться на 5%?
2. На
приготування 1кг салатної заправи необхідно взяти 120гр олії. Скільки олії
використовують, щоб заправити 150 порцій салату (на 1 порцію використовують
20гр салатної заправи)?
3. Для
приготування 1кг борщу необхідно взяти 210гр капусти. Скільки капусти необхідно
взяти, щоб приготувати 35 порцій борщу, вихід 1 порції 300гр?
4. Щоб
січена маса з риби була ніжніша до неї необхідно додати 3% сала від маси риби.
Скільки сала необхідно придбати, щоб приготувати січену масу з 7кг чистого
філе?
5. Для
приготування пиріжків з яблуками на 1кг начинки беруть 1,3кг яблук. Скільки
яблук необхідно переробити, щоб приготувати начинку на 250шт пиріжків (на 1
пиріжок – 25г начинки)?
6. Для
приготування страви необхідно взяти на 1 порцію 1 /8шт яйця. Скільки яєць
необхідно взяти для приготування 130 порцій цієї страви?