Карта розділу: Облік. Калькуляція. Звітність.

 

25.03.20

Облік, калькуляція і звітність. Урок 4.

Тема 1. Бухгалтерські документи та облік сировини і товарів на складі підприємств харчування
Урок 4. Порядок складання звіту про рух сировини і тари на складі.
План уроку:
1.     Звітність матеріально-відповідальних осіб.
2.     Облік руху сировини, продуктів і готової продукції на складі.
3.     Розрахунок середньозваженої собівартості товару на складі.
  1.Звітність матеріально-відповідальних осіб:



         Звіт товарів і тари на складі” є зведеним документом, який складають матеріально відповідальні особи за звітний період. Звітний період та термін подання звітів визначається керівником гуртового підприємства залежно від потреб в інформації та обсягів господарської діяльності (щоденно або 1 раз в 3 дні).
Звіт складає матеріально відповідальна особа або бригадир (при бригадній матеріальній відповідальності). Матеріально відповідальна особа заповнює спочатку загальні реквізити звіту (назва організації, підприємства, номер звіту, дата звітного періоду).
Звіт складається з двох розділів:
1 - “Надходження”;
2 - “Вибуття”.
        Матеріально відповідальні особи заповнюють графи про номери і дати документів, “від кого отримано”, “кому відвантажено” і суми товарів і тари.
У кінці звітного періоду підраховують підсумки за розділами окремо “Товарів” і “Тари” та визначають залишки товарів і тари. Після цього матеріально відповідальна особа проставляє кількість прибуткових і видаткових документів, дату складання і підпис.


Слід вказати, що звіт складають у двох примірниках і подають в бухгалтерію разом з прикладеними первинними документами, які засвідчують господарські операції. В бухгалтерії здійснюється приймання звіту та перевірка за суттю, з формального, арифметичного та логічного боку. За суттю перевіряють відповідність господарських операцій і первинних документів.
Арифметична перевірка проводиться з метою підтвердження записаних сум у первинних документах.

(підприємство, організація) 
                   

                               Додаток
до Порядку обліку сировини, матеріалів
та готової продукції на підприємствах


Ідентифікаційний 
  
код за ЄДРПОУ    
  
  
  
   Форма N 4 
  
  
Код за ДКУД 
  
ЗВІТ
про рух сировини, готової продукції
N __________ "___" ____________ 20__ року
________________________________
(найменування цеху або складу)
Найменування 
Одиниця
виміру  
Залишок на початок дня 
Надійшло 
Відпущено 
Залишок на кінець дня 
тара 
вага 
тара 
вага 
тара 
вага 
тара 
вага 
вид 
кіль-
кість 
вид 
кіль-
кість 
вид 
кіль-
кість 
вид 
кіль-
кість 
10 
11 
12 
13 
14 
Підтверджувальні документи: за приходом _______ шт., за видатками ___ шт.
Зав. складом (нач. цеху) _________________________________
                                                                          (підпис)               (П. І. Б.)
Звіт з доданими документами прийняв бухгалтер __________________________
                                                                                                                                       
                                                                                  (підпис)            (П. І. Б.) 

                        2.Облік руху сировини, продуктів і готової продукції на складі:
        Ціни на продукцію закладів ресторанного господарства різняться залежно від типу підприємства, контингенту обслуговування, місця розташування. У цьому зв’язку всі заклади ресторанного господарства поділяються за ступенем матеріально-технічного оснащення, рівнем та кількістю запропонованих послуг.
      Запаси товарів на підприємствах громадського харчування обліковуються в бухгалтерії у сумарно-грошовому виразі за обліковими цінами, а в місцях їх збе­рігання — у натурально-вартісному виразі. Продукти і товари для виготовлення продукції громадського харчування зберігаються на складах ( в коморі).
     Облік руху товарів і тари у місцях зберігання здійснює завідувач складу. Матеріально відповідальні особи на підставі первинних документів здійснюють записи в реєстри, форма і порядок заповнення яких залежить від способу


зберігання товарів і тари на гуртовому складі. Так, можуть застосовуватися такі способи зберігання цінностей:
1) гатунковий;
2) партіонний;
3) сальдовий;
4) автоматизований.
В бухгалтерії ведуть паралельно кількісно сумовий облік руху товарів і тари за такими ж способами.
Для ведення кількісного обліку використовують такі реєстри:
- товарні книги;
- картки натурального обліку;
- партіонні книги;
- машинограми або автоматизовані реєстри кількісно-сумового обліку.
© Гатунковий спосіб складського обліку передбачає ведення кількісного обліку за найменуваннями товарів і тари, номенклатурними номерами, матеріально відповідальними особами в товарних книгах і картках кількісного обліку. Рахунки в товарній книзі відкривають на кожен ґатунок товарів в порядку зростання номенклатурних номерів.
Залишки в книзі записують у кількісному виражені і визначають після кожного запису даних з первинного документа.
За даними записів в товарних книгах на кожне перше число місяця, а також на дату проведення інвентаризації визначають кінцеві залишки і переносять їх в оборотну відомість кількісно-сумового обліку.
 Застосування карток складського обліку передбачає ведення на складі спеціальної картотеки, в якій зберігають картки за ґатунками товарів, номенклатурними номерами.
© При партіонному способі ведення складського обліку на кожну партію отриманих товарів виписується партіонний ярлик, який зберігається за товарними партіями.
В ярлику вказують всі дані про товар. Записи із оприбуткування та списання товару здійснює матеріально відповідальна особа в партіонній книзі або в картках партіонного обліку лише за кількістю. Записи здійснюють лінійно-позиційним способом.
Більш прогресивними способами організації складського обліку є сальдовий та автоматизований.
© Суть сальдового способу полягає в тому, що на складах здійснюють лише кількісний облік руху товарів і тари, а в бухгалтерії ─ лише сумовий аналітичний облік руху товарів і тари.
На кожне перше число місяця або дату проведення інвентаризації складають сальдову відомість. Загальний підсумок залишків товарів по сальдовій відомості в сумовому вираженні звіряється із залишками товарів і тари, які відображені в реєстрах сумового аналітичного обліку за матеріально відповідальними особами.
© Суть автоматизованого реєстру кількісно-сумового обліку- це створення файлів наявності товарів за обліковими номенклатурами.

                       3.Розрахунок середньозваженої собівартості товару на складі:
        Облікова ціна товарів, рівень націнки і ціна продажу визначаються підпри­ємством самостійно і обумовлюються в наказі про облікову політику підприємс­тва. Обліковою ціною товарів в коморах закладів громадського харчування може бути первісна вартість або ціна продажу.


Задача.
На початку місяця на складі (в коморі) було 10кг масла за ціною 9 гривень за 1кг. У звітному місяці підприємство отримало такий же товар у кількості 20кг за ціною 9,8 гривень, а потім ще 15кг за ціною 10 гривень за 1кг. 33кг цього товару було відпущено у виробництво і списано на витрати. На кінець місяця на складі зберігалося 12кг масла за різними цінами. Визначить середньозважену собівартість цього масла.
Метод середньозваженої собівартостіЗгідно з цим методом оцінка прово­диться щодо кожної одиниці запасів шляхом ділення сумарної вартості залишку таких запасів на початок звітного місяця і вартості одержаних у звітному місяці запасів на сумарну кількість запасів, які були на початок звітного місяця, і одер­жаних запасів у звітному місяці.
Рішення задачі:
 (10х9)+ (20Х9,8)+(15Х10)         436
---------------------------------- = -------- = 9,69 грн.
           10+20+15                        45
Собівартість відпущеного товару, визначеного згідно з методом середньо­зваженої собівартості, становить:
33Х9,69 = 319,75 грн.
При цьому залишок у коморі за середньозваженою собівартістю становить у грошовій оцінці:
12Х9,69 = 116,25 грн.
Метод FIFO.
FIFO (англ. First In, First Out) — метод бухгалтерського обліку ТМЦ, відповідно до якого ТМЦ, поставлені на облік першими вибувають з обліку теж першими.
Відповідно до цього методу списуються за фактичною собіварті­стю у хронологічному порядку: спочатку списуються товари, які надійшли до ко­мори в першу чергу, потім — у другу і так далі з урахуванням вартості залишків. У першу чергу списується залишок товарів у кількості 10кг, вартість якого становить:
10 Х 9 = 90,0 грн.
Потім списуються товари, що були прийняті упродовж місяця, у кількості 23 кг, вартість яких становить:
З 1 партії: 20 Х 9,8 = 196,0 грн. З 2 партії: Х 10 = 30,0 грн.
Таким чином, списано 33кг на суму:
90,0 + 196,0 + 30 = 316,0 грн.
На кінець звітного періоду на складі залишилося 12кг масла на суму:
15-3=12
12х 10 =120,0 грн.

Лабораторно-практична робота № 2.
 Тема: Перерахунок овочів в залежності від пори року.
 Мета: закріпити на практиці теоретичні знання з перерахунку овочів в залежності від пори року. 
Зміст роботи 
Завдання: 1. Зробити перерахунок картоплі для картопляного пюре (з попередньої ЛПР) з 1 грудня. 
2. Зробити перерахунок овочів для супу з крупою (з попередньої ЛПР) з 1 січня. Хід роботи: 1. Виписати перелік продуктів, розрахованих в попередній ЛПР. 
2. Зробити перерахунки згідно завдання. 
3. Висновок. 
Контрольні запитання: 
1. Скільки розділів має збірник рецептур? 
2. Чому розкладка продуктів на страви зроблена по 2-3 колонках?
 3. Як зробити заміну продуктів в разі їх відсутності? 
4. Як змінюється кількість відходів в залежності від пори року? 
5. Чому користуватися збірником технологічних карток зручніше ніж збірником рецептур? 
6. Що означає вираз «Органоліптичні показники якості»? 
Практичні завдання для перевірки знань.
 Розрахувати необхідну кількість продуктів: 
1. Для приготування вінегрету необхідно взяти 3,7кг картоплі, 4,5кг буряків. Скільки цих продуктів використовують, якщо відходи збільшаться на 5%? 
2. На приготування 1кг салатної заправи необхідно взяти 120гр олії. Скільки олії використовують, щоб заправити 150 порцій салату (на 1 порцію використовують 20гр салатної заправи)? 
3. Для приготування 1кг борщу необхідно взяти 210гр капусти. Скільки капусти необхідно взяти, щоб приготувати 35 порцій борщу, вихід 1 порції 300гр?
 4. Щоб січена маса з риби була ніжніша до неї необхідно додати 3% сала від маси риби. Скільки сала необхідно придбати, щоб приготувати січену масу з 7кг чистого філе?
 5. Для приготування пиріжків з яблуками на 1кг начинки беруть 1,3кг яблук. Скільки яблук необхідно переробити, щоб приготувати начинку на 250шт пиріжків (на 1 пиріжок – 25г начинки)? 
6. Для приготування страви необхідно взяти на 1 порцію 1 /8шт яйця. Скільки яєць необхідно взяти для приготування 130 порцій цієї страви?



Статистика

Зараз у блозі:

Загальна кількість переглядів сторінки

Контактна форма

Назва

Електронна пошта *

Повідомлення *